Συνέντευξη από την Turid Rugaas

Νέα
Typography

Συνέντευξη από την Turid Rugaas, κορυφαία Εκπαιδεύτρια Σκύλων

 

 

 
  • Τουρίντ, πώς ξεκίνησες στον τομέα της εκπαίδευσης σκύλων;
 

 

 

Όπως και οι περισσότεροι από εμάς, άρχισα με ένα σκύλο που τον πήγα σε ένα «κλαμπ» σκύλων για εκπαίδευση, και κατέληξα ως δάσκαλος, με επιτυχία σε όλα, όμως, αυτό δεν ήταν αρκετό.

 
 

Άρχισα μια διαδικασία προσπάθειας να μάθω όλο και περισσότερα και τελικά, ένιωσα ότι ήξερα αρκετά για να μπορέσω να ξεκινήσω μόνη μου. Είναι μια 35ετής διαδικασία που ελπίζω ότι θα συνεχίσει για την υπόλοιπη ζωή μου.

 

 

 

 

 
 
  • Τι πράγματα πρέπει να αναζητά κάποιος σε ένα κλαμπ (σχολή) εκπαίδευσης σκύλων; (Ποια πράγματα θα πρέπει να κάνουν κάποιο να φύγει από ένα συγκεκριμένο κλαμπ όσο το δυνατόν γρηγορότερα;)
 

Αν εγώ πήγαινα σε ένα κλαμπ εκπαίδευσης με τον δικό μου, θα το παρατηρούσα κατ’ αρχήν, για να βεβαιωθώ ότι έκαναν τα πράγματα με τον σωστό τρόπο – πολύ σύντομα μαθήματα για τα νεαρά σκυλιά, όχι φωνές, όχι τιμωρίες.

 
 

Θα ήμουν σίγουρη ότι ο δάσκαλος θα συμπεριφερόταν με σεβασμό προς τα σκυλιά και θα μπορούσε να τα «διαβάσει», να δει πότε το καθένα από αυτά ήταν λίγο κουρασμένο ή αγχωμένο και θα τα άφηνε να κάνουν ένα διάλειμμα.

 
 
 

Θα ήθελα να δω έναν δάσκαλο με κατάλληλα γνώση μάθησης, με αγάπη για τα σκυλιά και σεβασμό για τα συναισθήματά τους και ίσως, και κάποια αίσθηση χιούμορ

 
 
Θα έφευγα από μια σχολή εκπαίδευσης όπου ο δάσκαλος συμπεριφερόταν σαν αξιωματικός στους στρατιώτες του.
 

Θα έφευγα τρέχοντας από αυτή τη σχολή αν επιτρεπόταν στους ανθρώπους να χρησιμοποιούν θυμό, τιμωρίες και να συμπεριφέρονται χωρίς φροντίδα, ενδιαφέρον, σεβασμό και αγάπη στα σκυλιά τους.

 

Επίσης, θα έφευγα τρέχοντας, αν ακολουθούσαν κατά γράμμα τα μαθήματα της εκπαίδευσης αντί να κοιτάζουν πότε ένας σκύλος κουραζόταν και έχανε τη συγκέντρωσή του, και αν οι ασκήσεις ήταν τα συνήθη πράγματα υπακοής, αν οι απαιτήσεις ήταν πολύ υψηλές για τα επίπεδα των σκύλων και αν οι άνθρωποι δεν παρατηρούσαν καθόλου το τι λένε τα σκυλιά στους ιδιοκτήτες τους.

 

 

 
  • Ποια, κατά τη γνώμη σου, είναι τα θεμελιώδη πράγματα στην εκπαίδευση ενός σκύλου που θα ήθελες να ξέρουν οι ιδιοκτήτες σκύλων;
 

Οι θεμελιώδεις αρχές της εκπαίδευσης που είναι σημαντικές για τους ανθρώπους, μπορούν να συγκεντρωθούν σε λίγα απλά πράγματα.

 
 
Tα σκυλιά μαθαίνουν με συσχετισμό, γι’ αυτό μην κάνετε τίποτε που ένας σκύλος να μπορεί να συσχετίσει εσάς, άλλους ανθρώπους, παιδιά, άλλα σκυλιά, κλπ. με κάτι δυσάρεστο.

Τα σκυλιά μαθαίνουν καλύτερα με το να δέχονται ένα θετικό συναίσθημα για το τι θέλετε να κάνει ο σκύλος

 

Μάθετε να διαβάζετε τα σήματα του σκύλου σας, ώστε να μπορείτε να δείτε σε αρχικό στάδιο πότε ο σκύλος κουράζεται, νιώθει σύγχυση, και θα πρέπει να κάνετε κάτι για την κατάσταση αυτή.

 

Να προχωράτε συστηματικά βήμα-βήμα στην εκπαίδευση – οι περισσότεροι άνθρωποι προχωράνε πολύ γρήγορα και απαιτούν έτσι, πάρα πολλά πράγματα πολύ γρήγορα.

 

Το να «υπερφορτώσετε» τον σκύλο σας είναι το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε. Κάντε την εκπαίδευση αργά, ήρεμα και να είσαστε υπομονετικοί.

 

Όσο πιο αργά και συστηματικά προχωράτε, τόσο ταχύτερα θα επιτύχετε τον στόχο και με καλύτερο τρόπο.

 

 

 
  • Ποια είναι τα τρία πιο συνήθη λάθη που βλέπεις να κάνει κάποιος καινούριος στον τομέα της εκπαίδευσης σκύλων, και τι θα έπρεπε να κάνει αντ’ αυτού;
 

 

 

Τα πιο κοινά λάθη είναι ότι οι άνθρωποι νομίζουν ότι τα σκυλιά μπορούν να διαβάσουν τι ΝΟΜΙΖΟΥΝ ότι θα πρέπει να κάνει ο σκύλος αντί να του το εξηγούν με απλό και σαφή τρόπο, να έχουν υπερβολικά υψηλές προσδοκίες και απαιτήσεις από τον σκύλο και να νομίζουν ότι μπορούν να τιμωρήσουν τον σκύλο για να κάνει κάτι σωστά.

 

Αν σκέπτεστε πρακτικά λάθη, αυτά είναι: να έχει κάποιος το λουρί σφιχτό συνέχεια, συν να το τραβάει βίαια, να θυμώνει με το σκύλο όταν κάνει κάτι που για τον σκύλο είναι τελείως φυσιολογικό και να κάνει πάρα πολύ ώρα εκπαίδευση.

 

 

 
 
  • Τι θα έλεγες, ή τι θέλεις να πεις στους υπέρμαχους των «πνιχτών» και «ηλεκτρικών κολλάρων»…που διατείνονται ότι αυτές οι απαρχαιωμένες μέθοδοι είναι το παν στην εκπαίδευση σκύλων;
 
 

 

 
 

Η εκπαίδευση δεν είναι το πόσο πόνο χρειάζεσαι, γι’ αυτό, οτιδήποτε προκαλεί πόνο ή δυσφορία θα πρέπει να αποφεύγεται.

 

Όλοι γνωρίζουμε, και μάλιστα εδώ και χρόνια, ότι αυτό μειώνει μόνο τις μαθησιακές ικανότητες και προκαλεί φόβο και στρες, που με τη σειρά τους, προκαλούν προβλήματα στη συμπεριφορά.

 
 

Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι οι πνίχτες προκαλούν τόση μεγάλη ζημιά στο λαιμό, την πλάτη και το λάρυγγα ενός σκύλου, που θα έπρεπε να απαγορευτούν γι’ αυτόν και μόνο το λόγο.
 

Μια έρευνα έδειξε ότι σε 50 σκυλιά, τα 48 έπαθαν σοβαρή ζημιά σε αυτά τα μέρη του σώματός τους, ενώ τα σκυλιά στα οποία χρησιμοποιούν άλλο είδος εξοπλισμού εκτός πνιχτών, είχαν το αντίθετο αποτέλεσμα, δηλ. 2 στα 50 έπαθαν ζημιά.

Χρησιμοποιείτε κολλάρα που είναι άνετα και βολικά και δεν προκαλούν ζημιά και χρησιμοποιείτε την ψυχολογία της εκπαίδευσης αντί τη βία, αν θέλετε να δείξετε ότι είσαστε ένας καλός εκπαιδευτής.

 

 

 

 

  • Και τι θα πρότεινα αντ’ αυτού;
 

 

 

Εξαρτάται από το τι είναι.

 

Μάθετε στον σκύλο σας να σας ακολουθεί με έναν ήχο – αυτό θα τον μάθει να σας ακολουθεί, να απομακρύνεται από πράγματα και να περνάει δίπλα από άλλα σκυλιά, κτλ

 

Μάθετε στον σκύλο σας ένα σήμα με το χέρι (επίπεδο χέρι) για να περιμένει, να σταματάει, κλπ.

 

Για τελείως απαγορευμένα πράγματα χρησιμοποιείστε έναν απλό ήχο «ω, ω».

 

Αντί να ουρλιάζετε στον σκύλο, ή να θυμώνετε, μάθετε στον σκύλο σας να «κατεβαίνει» από τον καναπέ αντί να ουρλιάζετε ΟΧΙ και να κάνετε τον σκύλο να αισθάνεται άσχημα.

 

Χρησιμοποιείτε την δημιουργικότητά σας και βρείτε τρόπος αντιμετώπισης κάθε προβλήματος που συμβαίνει χωρίς να χρησιμοποιείται τη λέξη ΟΧΙ που δείχνει πλήρη έλλειψη ταλέντου.

Βρείτε κάτι για το οποίο να τον επιβραβεύσετε! Δείξτε στον σκύλο σας με σαφείς τρόπος τι ΕΝΝΟΕΙΤΕ, τι ΘΕΛΕΤΕ, αντί το αντίθετο, που μόνο κάνει τα σκυλιά παθητικά και να νιώθουν χαμένα.

 

Η μέθοδος που στερείται ταλέντου, περισσότερο από όλες, είναι το απότομο τράβηγμα του λουριού-οδηγού.

Χρησιμοποιείστε τον χαρακτηριστικό ήχο, αφήστε το λουρί χαλαρό, μάθετε τον σκύλο να ακολουθεί, και ο σκύλος σας θα περπατάει όμορφα, θα απομακρύνεται από πράγματα, θα περνάει από άλλα σκυλιά, κλπ. κλπ. κλπ.

 

Οι παρενέργειες θα είναι ένας υγιής λαιμός, μια υγιής πλάτη κι ένας υγιής λάρυγγας, συν ένας ήρεμος και χαλαρός σκύλος.

 

 

 

 
  • Πιστεύεις ότι είναι καλή ιδέα να αφήνουμε τα σκυλιά στην ίδια αγέλη να βρίσκουν μόνα τους τη θέση/το βαθμό ιεραρχίας;
 
 
 
 

Ο βαθμός ιεραρχίας δεν υφίσταται μεταξύ σκυλιών που δεν ζουν στην ίδια οικογένεια.

Ένας καβγάς μπορεί να είναι αρκετός για να τρομοκρατήσει ένα σκύλο ή να τον κάνει πραγματικά επιθετικό και θα πρέπει να αποφεύγεται. Και το να αφήνουμε τα σκυλιά ελεύθερα, να τα αφήνουμε να τρέχουν το ένα πάνω στο άλλο, τους προκαλεί μόνο άγχος και έτσι, είναι πιο πιθανό να αρχίσουν τους καβγάδες.

 
 

Σίγουρα δεν είναι ο τρόπος που πρέπει να το κάνουμε. Όταν ξεκινάμε κοινωνικές ομάδες, περπατάμε με τα σκυλιά μας στο λουρί μέχρι να πάρουν μια ιδέα το ένα για το άλλο και όλα να είναι ήρεμα και χαλαρά.

 
 

Έπειτα, τους βγάζουμε το λουρί όταν είναι αρκετά κοντά ώστε να αποφύγουμε το απότομο πλησίασμα, που είναι ο λόγος που συνήθως προκαλεί τους καβγάδες.

 

 

 

Και τα πράγματα θα πρέπει να σταματάνε πολύ πριν γίνουν άσχημα. Είτε με το να έχουμε καλά κοινωνικοποιημένα σκυλιά που μπορούν να χρησιμοποιήσουν σήματα ηρεμίας ή από έναν δάσκαλο που να μπορεί να τα διαβάσει.

 

 

 

Έτσι, εξαιρετικά σπάνια χρειάζεται να χωρίσεις τα σκυλιά από καβγάδες. Ίσως ποτέ.

 

 

 

 

 
  • Πόσα σκυλιά έχεις; Τι φυλής είναι; Τι χαρακτήρες έχουν;
 

 

 

 

 

 

Έχω 2 σκυλιά αυτή τη στιγμή. Ένα Γερμανικό Ποιμενικό, 6 ½ ετών και αρσενικό. Και τη Saga, διασταύρωση Νορβηγικού Έλκχαουντ και κόλει, 11 ετών, θηλυκό.



Η Saga είναι κοινωνική και γλυκιά και φιλική με όλους και ανεξάρτητη και με αυτοπεποίθηση. Μπορώ να την αφήνω να παίρνει μόνη της τις αποφάσεις της, κάτι που κάνει με αυτοπεποίθηση και με τον συνήθη ήρεμο τρόπο της.

 

 

 

 

 

Ποτέ δεν έχει μπλέξει σε μπελάδες με κανέναν σε όλη τη ζωή της.

Ο Ποιμενικός, ο Star, είναι ένας σκύλος που τον υιοθέτησα από ίδρυμα και ο οποίος είχε μηδέν αυτοπεποίθηση και ήταν τόσο αγχωμένος, σε βαθμό όπου δεν είχε κανέναν έλεγχο του εαυτού του.





Έχει εξελιχθεί σε ένα αξιαγάπητο σκυλί με γλυκό χαρακτήρα που αγαπάει τους πάντες και που συνέχεια τρέχει γύρω-γύρω με ένα πλατύ χαμόγελο στο πρόσωπό του, πιστεύοντας ότι ο κόσμος είναι η παιδική χαρά του όπου υπάρχουν μόνο χαρούμενα και διασκεδαστικά πράγματα.

 

Δεν είναι ο «σοβαρός τύπος», αλλά είναι ένα χαρούμενο παιδί, που πλατσουρίζει στα νερά και χοροπηδάει συνέχεια από χαρά.






  • Ποιες είναι οι σκέψεις σου για τις εκθέσεις σκύλων όπως το «Crufts» στην Αγγλία; - τα καλά και τα κακά
 

 

 

Διασκεδαστικό για τους ανθρώπους που βλέπουν τα σκυλιά.

 

 

 

 

Και κάποια σκυλιά ίσως να το απολαμβάνουν. Το μειονέκτημα είναι ότι πολλά σκυλιά δεν το απολαμβάνουν και οι ιδιοκτήτες ούτε καν που το παρατηρούν αυτό.

 

 

 

 

 

Εύχομαι πολλοί περισσότεροι ιδιοκτήτες να άφηναν τα σκυλιά να έχουν περισσότερες εμπειρίες, με το να τα μάθουν να αντιμετωπίζουν βήμα-βήμα μεγάλα πλήθη ανθρώπων σαν αυτά που υπάρχουν στις εκθέσεις.

 

 

 

Το να περπατάς στις εκθέσεις σκύλων σίγουρα δεν είναι ευχαρίστηση αν κοιτάξεις το τι κάνουν οι άνθρωποι στα σκυλιά και το πώς τα σκυλιά προσπαθούν να εκφράσουν το πόσο πολύ δεν τους αρέσει.

 

 

 

Αν οι άνθρωποι έδιναν περισσότερη προσοχή στα σκυλιά τους και σέβονταν ότι μερικά από αυτά δεν θα έπρεπε να βρίσκονταν εκεί, μπορεί να ήταν πιο ευχάριστο για τους ανθρώπους σαν εμένα, που υποφέρουν όταν βλέπουν τα σκυλιά να υποφέρουν.

 

 

 

 

 

  • Ποιες είναι οι απόψεις σου για την «πιεστική» εκπαίδευση, την εκπαίδευση «αντιπαράθεσης», όπως το να κοιτάς ένα σκύλο επίμονα μέχρι να τον κάνεις να υποταχθεί, εναντίον της εκπαίδευσης «Συνεργασίας», δηλ. θετικές ανταμοιβές και καθοδήγησης με παραδείγματα;
 

 

 

 

 

 

 

Το να χρησιμοποιεί κάποιος τον ρόλο του Άλφα αρχηγού, το τίναγμα του σκύλου από το σβέρκο, ή το συνεχές κοίταγμα για να τον υποτάξει, δείχνει μόνο το πόση λίγη γνώση έχει κάποιος για τη φυσιολογική εκπαίδευση και τις μεθόδους.

Όλες αυτές είναι μέθοδοι που δεν χρησιμοποιούν ποτέ τα σκυλιά ή οι λύκοι και δεν θα τις καταλάβουν, απλά φοβούνται ή μπαίνουν σε αμυντική θέση.


Εκτός αυτού, δεν έχουμε το δικαίωμα να είμαστε τόσο αλαζόνες και να μη σεβόμαστε ένα άλλο ζωντανό ον.

Τα σκυλιά και οι λύκοι είναι ειδήμονες στη συνεργασία και το μοίρασμα των εργασιών και θα μπορούσαμε να μάθουμε τόσα πολλά για τους φυσικούς τρόπους συνεργασίας με ένα σκύλο, αν προσέχαμε το πώς το κάνουν τα σκυλιά.

 

 

 
  • Πιστεύεις ότι είναι σοφό και πλεονεκτικό το να μάθουμε για την ιεραρχία στην αγέλη στην άγρια φύση, με τους λύκους; Μπορούμε να μάθουμε από την παρατήρηση της συμπεριφοράς των αγελών των λύκων, κλπ;
 

Η στενή σχέση μεταξύ σκύλων και λύκων κάνει ενδιαφέρον το να μάθουμε για τις άγριες αγέλες των λύκων.

 

Όμως, δεν θα μάθουμε τίποτε σημαντικό από την παρακολούθηση λύκων σε αιχμαλωσία, γι’ αυτό καλύτερα να το ξεχάσουμε.

 

Και, καθώς δεν είναι εύκολο να παρατηρήσουμε τους άγριους λύκους (για να μην πω αδύνατο), θα πρέπει να το αφήσουμε σε αυτούς που μπορούν να το κάνουν.


Οι ερευνητές λύκων που ζουν στην άγρια φύση, θα μπορούν να μας πουν το πώς ζουν αυτοί οι άγριοι λύκοι.

Δεν θα μάθουμε για την ιεραρχία της αγέλης από αυτό, καθώς οι τελευταίες πληροφορίες λένε ότι δεν υπάρχει καμία ιεραρχία στην αγέλη.

 

Ο David Mech μας λέει ότι οι λύκοι ζουν σε ομάδες οικογενειών, με γονείς και παιδιά, που σίγουρα δεν προκαλούν τους γονείς τους για τον ρόλο του Άλφα αρχηγού, αλλά ζουν όπως και τα παιδιά τους, και τα φροντίζουν, μοιραζόμενοι το έργο της οικογένειας – το κυνήγι και τη φροντίδα των νεαρότερων αδερφών τους.


Έχουμε ζήσει τόσο πολύ χρόνο με το «σύνδρομο του άλφα αρχηγού», που ίσως χρειαστούμε αρκετό χρόνο για να αλλάξουμε στο «μητέρα» και «πατέρας» - όπως λέει ο Mech αυτοί είναι Όχι άλφα.

Αισθάνομαι πολύ καλά για αυτές τις πληροφορίες – φαίνεται σωστό – γι’ αυτό σταματήστε να είσαστε ο αυταρχικός άλφα, καθώς δεν συμπεριφέρεστε σαν σωστός λύκος, αρχηγός της οικογένειας. Να είσαστε ένας πατέρας, και τα «παιδιά» σας θα σας αγαπάνε και θα σας σέβονται με τον σωστό τρόπο – χωρίς να νιώθουν καταπιεσμένα ή φοβισμένα, ενώ θα μοιράζονται τη ζωή μαζί σας.

 

 

  • Θα πρέπει να προσπαθούμε να προστατεύουμε τα σκυλιά μας από άλλα σκυλιά; Μπορούμε να είμαστε υπερπροστατευτικοί προς αυτά; Τι αποτέλεσμα έχει αυτό;
 

 

Αν δεν αφήνετε τον σκύλο σας να χειριστεί μόνος του τις καταστάσεις, ποτέ δεν θα μάθει πώς να το κάνει και θα αποκτήσετε ένα ανασφαλή, ίσως νευρικό σκύλο, επειδή αισθάνεται ότι δεν μπορεί να αντεπεξέλθει. Όλα τα σκυλιά έχουν το δικαίωμα να μεγαλώνουν ως ανεξάρτητα άτομα, νιώθοντας αυτοπεποίθηση στο ότι μπορούν να αντεπεξέλθουν στις καταστάσεις. Κάθε ενήλικας σκύλος θα μπορεί να το κάνει, όπως και κάθε ενήλικος άνθρωπος.

 

Και το να βάλετε ένα άγνωστο σκύλο στη θέση του δεν είναι η δουλειά σας, γι’ αυτό ξεχάστε το.

 

Αν το απαιτεί η κατάσταση, το περισσότερο που μπορείτε να κάνετε είναι να μπείτε ανάμεσά τους, χωρίζοντάς τα. Αυτό συνήθως έχει αποτέλεσμα.


Όμως, δουλέψτε στο χτίσιμο της αυτοπεποίθησης του σκύλου σας. Ένας σκύλος με αυτοπεποίθηση είναι ένας σκύλος χωρίς προβλήματα. Ξέρει, μπορεί, μπορεί να αντεπεξέλθει.

  • Πες μου λίγα πράγματα για το βιβλίο σου «Σήματα Ηρεμίας» («Calming Signals»), περί τινος πρόκειται;
 

Το βιβλίο για τα σήματα ηρεμίας….


Το βιβλίο είναι ουσιαστικά, το αποτέλεσμα μελετών και παρατήρησης 2 ετών, και μετά, άλλα 5-6 χρόνια εργασίας πάνω σε αυτό στην πραγματικότητα και αφορά τα σήματα ηρεμίας που χρησιμοποιούν οι σκύλοι και οι λύκοι, και που είναι ένα μεγάλο μέρος των κοινωνικών ικανοτήτων τους και της επίλυσης διαφορών σε κάθε στιγμή της ζωής τους.

Τα σκυλιά έχουν κι άλλα σήματα επίσης (σήματα δημιουργίας αποστάσεων, όπως το γρύλισμα, κλπ) όμως, αυτό το βιβλίο αφορά τα σήματα που ονομάζονται σήματα ηρεμίας και το πώς αυτά δουλεύουν.


Δεν έχουν περιγραφεί κατάλληλα στο παρελθόν και παίζουν ένα τόσο σημαντικά μεγάλο μέρος στη ζωή κάθε σκύλου που πιστεύω ότι όλοι οι ιδιοκτήτες σκύλων θα πρέπει να τα γνωρίζουν, να διαβάζουν τα σκυλιά τους και να τα χρησιμοποιούν, καθώς είναι μεγάλο όφελος στον χειρισμό, την εκπαίδευση και ουσιαστικά, σε όλες τις καταστάσεις.

Η Turid έχει γράψει το βιβλίο «On Talking Terms with Dogs: Calming Signals»



  • Τι θα συμβούλευες κάποιον σχετικά με το να μάθει στο σκύλο του να μην κυνηγάει γάτες, μια και καλή;
 

Αν κάποιος πραγματικά πιστεύει ότι μπορεί να το κάνει, τον παρακαλώ να επικοινωνήσει μαζί μου.

Μπορείτε να κοινωνικοποιήσετε τα σκυλιά με γάτες όταν είναι σε νεαρή ηλικία.


Μπορείτε να έχετε ένα σκύλο με την ελάχιστη συμπεριφορά κυνηγιού. Μπορείτε ακόμη να τιμωρήσετε ένα σκύλο τόσο πολύ που δεν θα κυνηγάει τις γάτες–για λίγο- αλλά αρνούμαι προσωπικά να χρησιμοποιήσω τέτοιες μεθόδους σε ένα σκύλο, και, εκτός αυτού, θα είχε αποτέλεσμα μόνο για λίγο.

Και την κατάλληλη στιγμή, όταν εσείς δεν είσαστε εκεί, ο σκύλος το ξανακάνει.


Μπορείτε να μάθετε στον σκύλο να μην κυνηγάει όταν εσείς είσαστε εκεί, με ένα απλό σήμα για να σταματάει.







Ή μπορείτε να δουλέψετε μια εναλλακτική συμπεριφορά, που και πάλι θα έχει αποτέλεσμα όταν θα είσαστε εκεί. Όμως, αν έχετε ένα σκύλο με υψηλά κυνηγετικά ένστικτα, και μένει μόνος στον κήπο, κλπ., και έχει καλή και μακροχρόνια εμπειρία στο να κυνηγάει γάτες, τότε θα ξανασυμβεί.

Και μια προειδοποίηση: αν χρησιμοποιείτε αυστηρή τιμωρία για να το σταματήσετε, μπορεί να έχετε το αντίθετο αποτέλεσμα – ο σκύλος γίνεται ορισμένος δολοφόνος γατών.

 

Καλή τύχη σε όλους!

 

Έχω καταφέρει να σταματήσω τη συμπεριφορά κυνηγητού (αλόγων, αυτοκινήτων) και φαίνεται να έχει σταματήσει για καλά – όμως, ποτέ δεν θα ρισκάρω να αφήσω τον σκύλο να βρεθεί στη θέση όπου η συμπεριφορά μπορεί να ξαναρχίσει.

 

 

  • Κάποια τελευταία σχόλια που θα ήθελες να προσθέσεις τα οποία θεωρείς σημαντικά, σε σχέση με την εκπαίδευση/συμπεριφορά των σκύλων;
 

Επειδή είμαστε σε θέση που έχουμε δύναμη, δεν σημαίνει ότι πρέπει να την χρησιμο-ποιούμε. Αυτό είναι αλαζονεία.

 

Τα σκυλιά έχουν αισθήματα, αγχώνονται, στενοχωριούνται, νιώθουν κατάθλιψη, θυμό, χαρά και οτιδήποτε άλλο.

 

Δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να κάνουμε τη ζωή του σκύλου δυστυχισμένη επειδή θέλουμε να έχουμε τον έλεγχο. Πολλά από τα προβλήματα συμπεριφοράς που βλέπω, έχουν αιτίες που οφείλονται στον τρόπο που τα μεταχειρίζονται οι ιδιοκτήτες τους, και τις μεθόδους που χρησιμοποιούν στην εκπαίδευση.

 

Τα πολύωρα μαθήματα, οι υπερβολικές απαιτήσεις από τον σκύλο, το να μην αφήνουμε τον σκύλο να έχει μια ελάχιστη ελευθερία να επιλέξει, να κινηθεί, να νιώσει ή να ανακαλύψει τον κόσμο γύρω του.

 

Πρέπει να μάθουμε να παρατηρούμε τα σκυλιά μας, να μάθουμε να τα διαβάζουμε και να βλέπουμε το πώς αισθάνονται, και να σεβόμαστε τα συναισθήματά τους.

 

Έχω καταφέρει να σταματήσω τη συμπεριφορά κυνηγητού (αλόγων, αυτοκινήτων) και φαίνεται να έχει σταματήσει για καλά – όμως, ποτέ δεν θα ρισκάρω να αφήσω τον σκύλο να βρεθεί στη θέση όπου η συμπεριφορά μπορεί να ξαναρχίσει.

 

 
  • Κάποια τελευταία σχόλια που θα ήθελες να προσθέσεις τα οποία θεωρείς σημαντικά, σε σχέση με την εκπαίδευση/συμπεριφορά των σκύλων;
 

Επειδή είμαστε σε θέση που έχουμε δύναμη, δεν σημαίνει ότι πρέπει να την χρησιμο-ποιούμε. Αυτό είναι αλαζονεία.

 

Τα σκυλιά έχουν αισθήματα, αγχώνονται, στενοχωριούνται, νιώθουν κατάθλιψη, θυμό, χαρά και οτιδήποτε άλλο.

 

Δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να κάνουμε τη ζωή του σκύλου δυστυχισμένη επειδή θέλουμε να έχουμε τον έλεγχο. Πολλά από τα προβλήματα συμπεριφοράς που βλέπω, έχουν αιτίες που οφείλονται στον τρόπο που τα μεταχειρίζονται οι ιδιοκτήτες τους, και τις μεθόδους που χρησιμοποιούν στην εκπαίδευση.

 

Τα πολύωρα μαθήματα, οι υπερβολικές απαιτήσεις από τον σκύλο, το να μην αφήνουμε τον σκύλο να έχει μια ελάχιστη ελευθερία να επιλέξει, να κινηθεί, να νιώσει ή να ανακαλύψει τον κόσμο γύρω του.

 

Πρέπει να μάθουμε να παρατηρούμε τα σκυλιά μας, να μάθουμε να τα διαβάζουμε και να βλέπουμε το πώς αισθάνονται, και να σεβόμαστε τα συναισθήματά τους.

 

Επίσης, πρέπει να μάθουμε για το στρες και το πώς λειτουργεί – τόσα πολλά προβλήματα προκαλούνται από το στρες, που με τη σειρά του, προκαλούνται από υπερβολική «διασκέδαση» όπως το πέταγμα της μπάλας ή ξύλων, το agility, κλπ., από τον υπερβολικό έλεγχο, το ότι δεν αφήνουμε τα νεαρά σκυλιά να είναι νεαρά, το ότι οι ιδιοκτήτες είναι «επιθετικοί» και δεσποτικοί με τον τρόπο τους, με το ότι δεν νιώθουν ότι ανήκουν σε μια αγέλη.

 

Τα σκυλιά έχουν ανάγκη να αγαπηθούν και να νιώσουν ορατά – τόσα πολλά σκυλιά είναι απλά σκιές, δεν γίνονται ορατά εκτός από τις στιγμές που κάνουν κάτι λάθος.

 

Τα καλύτερα αποτελέσματα που είχα ποτέ με προβληματικά σκυλιά ήταν να τα κάνω να νιώσουν μέλος της αγέλης, ότι είναι ορατά, ότι είναι αγαπητά.

 

Όχι οι ανοησίες για υπακοή, ή αρχηγία.

 

Και: Για ένα σκύλο είναι ΠΟΛΥ, ΠΟΛΥ πιο σημαντικό το να μπορεί να λύνει μια διαμάχη παρά να είναι υπάκουος. Σεβαστείτε το αυτό.

 
  • Το βιβλίο σου έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και εσύ ταξιδεύεις ανά το κόσμο εκπαιδεύοντας εκπαιδευτές σκύλων και τους ιδιοκτήτες. Έχεις έρθει δυο φορές στην Ελλάδα. Ποια η γνώμη σου?
 

Στην Ελλάδα έχω πράγματι κάνει δυο από τα μεγαλύτερα σεμινάριά μου. Ο Γιάννης ο Αραχωβίτης και το StarDogs διοργάνωσε δυο εξαιρετικά εππιτυχημένα εκπαιδευτικά διήμερα , ένα το 2001 και το άλλο το 2003. Οι εντυπώσεις moy είναι πολύ καλές και γνωρίζω κάποια παιδιά που αποφοίτησαν από τη σχολή εκπαιδευτών του Γιάννη. Το επίπεδο γνώσεων και ευαισθησίας τους είναι πολύ ψηλό. Χρειάζονται πράγματα να γίνουν, πολύς δρόμος ακόμη, αλλά έτσι αλλάζουν τα πράγματα. Το βιβλίο μου "Σήματα Ηρεμίας" έχει μεταφραστεί στα Ελληνικά και στα Τούρκικα από το StarDogs.

 

Ελπίζω να ξαναέρθω γρήγορα.


Μετάφραση: Κατερίνα Χατζηγιάννη
×

Καριέρα Εκπαιδευτή Σκύλων

Κάνε το Χόμπι σου Επάγγελμα!

To StarDogs Positive Training συνεχίζει εδώ και 19 συναπτά έτη την πετυχημένη σειρά σεμιναρίων για όσους επιθυμούν να κάνουν καριέρα ως εκπαιδευτές σκύλων (ζώων).

Η νέα τάξη θα ξεκινήσει  σύντομα και τα μαθήματα θα γίνονται κάθε δεύτερο Σαββατοκύριακο στις νέες μας εγκαταστάσεις στη Παιανία, δίπλα από την Αττική Οδό.

Μάθε Περισσότερα!